همای تصویر شکوه که در صفحه خیال ایرانیان است

همای چرا نباید کنسرت ها و اجراهای “همای” را از دست داد؟
چرا آثار موسیقیایی “همای” با استقبال عموم مردم در هر جایگاه اجتماعی قرار می گیرد ؟
چرا “همای” مورد توجه خاص و عام بوده است چرا “همای” در شاخه های متعدد هنری زبانزد شده است ؟ هم در عرصه موسیقی سنتی می درخشد و هم در صحنه اپرا هنرآفرینی ایشان خارج از مرزهای کشور را هم در نوردیده است. و بسیاری بر وی رشک می برند ؟! در مورد همای و آثارش ، سوالهای زیادی را می توان طرح کرد که قطعا همه ی مخاطبان و اهل موسیقی پاسخ آن را می دانند .
زندگی همای مانند قطعاتی که خلق می کند فراز و نشیب های متعددی داشته و دارد قطعاتی که رنگ و بوی خاصی دارند. در آثار همای عمدتا عناصری حضور دارند که وجوه گوناگونی به آنها بخشیده اند اشعار و ملودی هایی که خلق می شوند ریشه در همان زندگی پرفراز و نشیب با داستانی باورنکردنی دارند . ریشه در یک فرهنگ فولکلور غنی ، ریشه در آیین ها و اصالتهایی که کمتر می توان در دنیای مدرن و صنعتی امروز از آنها سراغی گرفت .
موسیقی همای از جایی می آید که سراسر الهام است و درد و پختگی و تجربه . موسیقی همای سرشار از آوای جاودانه ی طبیعت و فرهنگی هزاران ساله است . گاهی در فضای مجازی، دوستداران و مخاطبان ایشان می پرسند چگونه است که ایشان هم در حوزه ی آثار نمایشی مانند اپرا ” عشق و عقل و آدمی،
محاکمه ی حلاج” دست به تجربه می زند و هم در حوزه ی نوازندگی و خوانندگی دستی دارد ؟
هر تحولی در هر شاخه ای از هنر و علم ، معمولا خارج از چارچوب آن هنر و علم در طول تاریخ شکل گرفته است . انیشتین نه فیزیکدان که در اصل ریاضیدان بود اما نظریات ریاضی اش ، فیزیک را در نوردید ! برادران رایت مهندس فضایی نبودند ، دوچرخه تعمیر می کردند ! مادام کوری پزشک نبود ، فیزیکدان بود . با این حال علم پزشکی مدیون اوست !
همای نیز نه یک موسیقی دان صرف و نه یک بازیگر تئاتر که نیم نگاهی تیزبینانه جهت رشد و بالندگی موسیقی سنتی و آثار نمایشی زنده تئاتری دارد .
همای در خلق آثاری که تاثیرگذاری عجیبی به لحاظ محتوا بر مخاطب دارند.
همواره جستجوگر است و پژوهند
ه ای که درک و دریافتش از جامعه ای که در آن زیست می کند ، سطوح فراوانی دارد .
در آثار او که وجوه نمایشی بسیار شگفت انگیزی دارند گستره ای از معانی و کلماتی است که در زندگی آدم امروز به عنوان مساله و مساله ای بنیادین مطرح است . آثار همای لایه های بینامتنی قابل درکی دارند.که مخاطب در هر سطح و جایگاهی که قرار دارد یا با هر سواد و دانشی با آنها ارتباط برقرار کرده و به معانی متفاوتی، منطبق با درونیات و اندیشه های خود دست پیدا می کند.و لذت می برد و سرمست می شود . آثار همای شناسنامه دارند . هویت دارند . جغرافیا دارند . تاریخ دارند . و از ادبیاتی غنی سرچشمه می گیرند از اینروست که نمی توان به راحتی از کنار آثار این خواننده ی دوست داشتنی گذشت و تاملی نکرد .
همای در اپرای حلاج
او شعر می گوید آهنگسازی می کند از فرهنگ بومی و اجدادی اش بهره می برد به آثارش وجوه نمایشی دراماتیکی می بخشد و مخاطب امروز را با هر سلیقه ای که دارد درگیر خودش می سازد . به جرات می توان گفت که او پیشرو است و بسیار جلوتر از زمان خود . او در سطح نمی ماند تنبلی نمی کند درگیر تشویق و جایزه و انعام های دولتی نمی شود. به تحصیلاتش در خارج از کشور ادامه می دهد و هنر اسطوره ای اپرا را نیز فرا می گیرد . او قابلیت های خود و صدای خود را به درستی می شناسد و از حجم صدای خود به بهترین شکل ممکن در رنگ آمیزی کلمات و قطعات بهره می برد .
در آشفته بازار موسیقی امروز جهان بخصوص ایران ، همای گنجینه ایست که باید حمایت و حفظ شود. اما متاسفانه از طرف برخی از اهالی موسیقی همواره مورد هجمه های سنگین قرار گرفته است. بسیاری در تلاشند تا دست و پای همای آواز ایران را ببندند تا او نتواند با تکیه بر سنت ها و آیین هایی که می شناسد دست به خلق آثاری ماندگار بزند . همراهی او برای من که از پرفراز و نشیب ترین لحظات زندگی اش خبر دارم و در بسیاری از این لحظات حضور داشته ام. افتخاریست که به آن می بالم و هماره برای حفظ این گنجینه ارزشمند موسیقی سنتی تلاش خواهم کرد . او در آینده ای نه چندان دور مانند همای سعادت بر فراز آسمان فیروزه ای موسیقی سنتی اوج خواهد گرفت. و دوستدارانش را سرشار از سرمستی ابرها و ستارگان خواهد ساخت .
محمد حسین صفری (شبلی) – عالیجناب ذهن
درباره مدیریت
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است، چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است.
نوشته های بیشتر از مدیریت
دیدگاهتان را بنویسید