ضمیر ناخوداگاه

همای تصویر شکوه که در صفحه خیال ایرانیان است

بدون دیدگاه

همای چرا نباید کنسرت ها و اجراهای “همای” را از دست داد؟
چرا آثار موسیقیایی “همای” با استقبال عموم مردم در هر جایگاه اجتماعی قرار می گیرد ؟
چرا “همای” مورد توجه خاص و عام بوده است ؟چرا “همای” در شاخه های متعدد هنری زبانزد شده است ؟ هم در عرصه موسیقی سنتی می درخشد و هم در صحنه اپرا هنرآفرینی ایشان خارج از مرزهای کشور را هم در نوردیده است و بسیاری بر وی رشک می برند ؟! در مورد همای و آثارش ، سوالهای زیادی را می توان طرح کرد که قطعا همه ی مخاطبان و اهل موسیقی پاسخ آن را می دانند .

زندگی همای مانند قطعاتی که خلق می کند فراز و نشیب های متعددی داشته و دارد قطعاتی که رنگ و بوی خاصی دارند قطعاتی که به جرات می توان گفت فصل تازه ای از تاریخ موسیقی سنتی ایران را رقم زده اند . در آثار همای عمدتا عناصری حضور دارند که وجوه گوناگونی به آنها بخشیده اند اشعار و ملودی هایی که خلق می شوند ریشه در همان زندگی پرفراز و نشیب با داستانی باورنکردنی دارند . ریشه در یک فرهنگ فولکلور غنی ، ریشه در آیین ها و اصالتهایی که کمتر می توان در دنیای مدرن و صنعتی امروز از آنها سراغی گرفت .
موسیقی همای از جایی می آید که سراسر الهام است و درد و پختگی و تجربه . موسیقی همای سرشار از آوای جاودانه ی طبیعت و فرهنگی هزاران ساله است . گاهی در فضای مجازی، دوستداران و مخاطبان ایشان می پرسند چگونه است که ایشان هم در حوزه ی آثار نمایشی مانند اپرا ” عشق و عقل و آدمی،

محاکمه ی حلاج” دست به تجربه می زند و هم در حوزه ی نوازندگی و خوانندگی دستی دارد ؟

هر تحولی در هر شاخه ای از هنر و علم ، معمولا خارج از چارچوب آن هنر و علم در طول تاریخ شکل گرفته است . انیشتین نه فیزیکدان که در اصل ریاضیدان بود اما نظریات ریاضی اش ، فیزیک را در نوردید ! برادران رایت مهندس فضایی نبودند ، دوچرخه تعمیر می کردند ! مادام کوری پزشک نبود ، فیزیکدان بود . با این حال علم پزشکی مدیون اوست !

همای نیز نه یک موسیقی دان صرف و نه یک بازیگر تئاتر که نیم نگاهی تیزبینانه جهت رشد و بالندگی موسیقی سنتی و آثار نمایشی زنده تئاتری دارد .
همای در خلق آثاری که تاثیرگذاری عجیبی به لحاظ محتوا بر مخاطب دارند پیوسته در گذشته ای پر از تجربه های ناب به سر می برد او چشم به آینده ای بزرگ دارد .

همواره جستجوگر است و پژوهند

ه ای که درک و دریافتش از جامعه ای که در آن زیست می کند ، سطوح فراوانی دارد .
در آثار او که وجوه نمایشی بسیار شگفت انگیزی دارند گستره ای از معانی و کلماتی است که در زندگی آدم امروز به عنوان مساله و مساله ای بنیادین مطرح است . آثار همای لایه های بینامتنی قابل درکی دارند که مخاطب در هر سطح و جایگاهی که قرار دارد یا با هر سواد و دانشی با آنها ارتباط برقرار کرده و به معانی متفاوتی، منطبق با درونیات و اندیشه های خود دست پیدا می کند و لذت می برد و سرمست می شود . آثار همای شناسنامه دارند . هویت دارند . جغرافیا دارند . تاریخ دارند . و از ادبیاتی غنی سرچشمه می گیرند از اینروست که نمی توان به راحتی از کنار آثار این خواننده ی دوست داشتنی گذشت و تاملی نکرد .

همای در اپرای حلاج

آثاری ازین دست کهنه نمی شوند در دوران های مختلف متناسب با زبان و زمان جامعه تعریف شده و مرور می شوند.
او شعر می گوید آهنگسازی می کند از فرهنگ بومی و اجدادی اش بهره می برد به آثارش وجوه نمایشی دراماتیکی می بخشد و مخاطب امروز را با هر سلیقه ای که دارد درگیر خودش می سازد . به جرات می توان گفت که او پیشرو است و بسیار جلوتر از زمان خود . او در سطح نمی ماند تنبلی نمی کند درگیر تشویق و جایزه و انعام های دولتی نمی شود به تحصیلاتش در خارج از کشور ادامه می دهد و هنر اسطوره ای اپرا را نیز فرا می گیرد . او قابلیت های خود و صدای خود را به درستی می شناسد و از حجم صدای خود به بهترین شکل ممکن در رنگ آمیزی کلمات و قطعات بهره می برد .

در آشفته بازار موسیقی امروز جهان بخصوص ایران ، همای گنجینه ایست که باید حمایت و حفظ شود اما متاسفانه از طرف برخی از اهالی موسیقی همواره مورد هجمه های سنگین قرار گرفته و بسیاری در تلاشند تا دست و پای همای آواز ایران را ببندند تا او نتواند با تکیه بر سنت ها و آیین هایی که می شناسد دست به خلق آثاری ماندگار بزند . همراهی او برای من که از پرفراز و نشیب ترین لحظات زندگی اش خبر دارم و در بسیاری از این لحظات حضور داشته ام افتخاریست که به آن می بالم و هماره برای حفظ این گنجینه ارزشمند موسیقی سنتی تلاش خواهم کرد . او در آینده ای نه چندان دور مانند همای سعادت بر فراز آسمان فیروزه ای موسیقی سنتی اوج خواهد گرفت و دوستدارانش را سرشار از سرمستی ابرها و ستارگان خواهد ساخت .

محمد حسین صفری (شبلی) – عالیجناب ذهن

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

عالیجناب ذهن
 

نا آشنایی با قوانین ذهن ریشه همه نارضایتی ها، محدودیت ها، فقر، اضطراب ها و ناهماهنگی هاست و آگاهی از « اصول لایتغیر ذهنی» کلید تحقق بزرگترین، جنون آمیزترین و بلندپروازانه ترین رویاهای شماست

مجوزها