ضمیر ناخوداگاهمقالات رایگان

اهمیت داشتن آرامش ذهنی و راه‌کارهای آن

بدون دیدگاه
آرامش ذهن موضوعی روحی و روانی است که همه افراد برای رسیدن به آن به هر طریقی در تلاش هستند.
حتما برای شما هم پیش آمده که در طول روز یا وقتی که می‌خواهید استراحت کنید دچار درگیری‌های ذهنی بسیاری هستید
که آرامش را از شما سلب می‌کند با افزایش آگاهی در زمینه اصول ذهن ناخودآگاه و تربیت ذهن خودآگاه
به راحتی می توانید زمزمه های درونی منفی را خاموش و به آرامش ذهنی رسید
شاید در ابتدا تصور کنید که بسیار مشکل است اما با دریافت آگاهی ها و اجرای آنها در کمترین زمان ممکن می توانید
افسار ذهن خودآگاهتان را به نفع خودتان و خواسته هایتان بدست بگیرید.
درگیری ذهنی، بخشی از وجود ذاتی انسان است که نمی‌توان آن را به طور کامل از بین برد.
اما با یادگیری اصول ذهن و تربیت ذهن خودآگاه ، ذهن در اختیار و در خدمت انسان خواهد بود
و می توان با انجام تکنیک ها و راهکارهایی موثر،
این افکار را تا حد زیادی کنترل کرد و آرامش ذهنی را افزایش داد.
در ادامه به بررسی تکنیک‌هایی برای رسیدن به آرامش ذهن خواهیم پرداخت.

راه‌هایی برای آرامش ذهن

حال می‌دانیم که ذهن میمونی و افکار بی پایان، جزئی از خصوصیات ذهن انسانی است که از بین نمی‌رود.
اما با انجام تکنیک‌هایی ساده می‌توانید ذهن‌تان را در اختیار بگیرید و آرامش‌ را تجربه کنید.
این تکنیک‌ها به شما می‌آموزند که چگونه به افکارتان جهت داده و از آن‌ها به عنوان راهی برای رسیدن
به آرامش و سپس پیشرفت در زندگیتان استفاده نمایید.
چرا که با ذهنی نا آرام و پر از تشویش نمی توان لذت زندگی در لحظه حال را تجربه کرد.
در زیر به تعدادی روش اشاره شده که همه آنها به آرامش ذهن شما کمک می کنند
اما یادتان باشد که تغییر و تحول اساسی و همیشگی و پایدار در ذهنتان با آگاهی از اصول ذهن ناخودآگاه امکان پذیر است.

مدیتیشن و آرامش ذهن

مدیتیشن یا مراقبه، از فنون تسلط بر ذهن هستند که باعث افزایش توجه و تمرکز در شما می‌شوند.
مدیتیشن انواع و روش‌های مختلفی دارد که هدف مشترک همۀ آن‌ها رسیدن به آرامش ذهن و روان است.

تنفس صحیح

تنفس سطحی میزان اکسیژن مورد نیاز بدن را به خوبی تامین نمی‌کند و سطح عملکرد بدن را پایین می‌آورد.
تنفس عمیق باعث تقویت سلول‌های مغزی، کاهش تنش ، اضطراب و آرامش در فرد می‌شود.
شما با به کارگیری تکنیک‌های تنفسی می‌توانید سطح عملکرد مغز خود را افزایش دهید

آرامش ذهن (زندگی در لحظه)

ذهن خودآگاه تربیت نشده انسان همیشه درگیر گذشته و آینده است.
برای زندگی در لحظه حال باید به این باور رسید که گذشته را نمی‌توان تغییر داد و آینده نیز هنوز نیامده،
پس نگرانی و غصه خوردن کاری بیهوده است. ولی امروز و لحظه حال است که وجود دارد
و اگر خوب به آن اهمیت ندهید تبدیل به گذشته‌ای تلخ خواهد شدکه در آینده نیز آرامش ذهن شما را از بین می‌برد.

استفاده کمتر از تلویزیون و فضای مجازی

وسایل ارتباطی مثل تلویزیون و فضای مجازی، عمده ترین عوامل کنترل ذهن هستند.
در اکثر مواقع، آن چیزی که در تلویزیون و فضای مجازی دیده می‌شود با زندگی واقعی تناقض دارد.
در نتیجه درک و نگرش فرد از واقعیت تغییر می‌کند و باعث آشفتگی ذهن و از بین رفتن آرامش شخص می‌شود.
بهتر است در استفاده از این ابزار کنترل بیشتری داشته باشید تا ارتباط خود را با زندگی واقعی حفظ کنید
و آرامش ذهنی بیشتری راتجربه نمایید.

 ارتباط با طبیعت

وقت گذراندن در طبیعت باعث احساس آرامش و نوازش روح می‌شود.
سعی کنید در روزهای تعطیل و اوقات فراغت خود به مکان‌های سرسبز یا ساحل بروید و از زیبایی‌های آن لذت ببرید.
با داشتن برنامه‌ای منظم برای وقت گذراندن در طبیعت، به تدریج متوجه خواهید شدکه علائم استرس کاهش یافته
و آرامش بیشتری را تجربه می کنید.

ورزش برای آرامش ذهن

حتما این جمله را شنیده اید که عقل سالم در بدن سالم است.
تمرینات فیزیکی باعث می‌شوند که گردش خون در بدن افزایش پیدا کند و مواد مغذی بیشتری به مغز برسد.
همچنین ورزش با تحریک سیستم عصبی، هورمون‌های شادی بخش را در بدن فرد ترشح می‌کند.
در نتیجه فرد، احساس سرزندگی و آرامش بیشتری خواهد کرد.

رژیم غذایی مناسب

مصرف برخی غذاها باعث کاهش فعالیت هورمون‌های اضطراب می‌شود
و در نتیجه استرس شما کمتر شده و آرامش بیشتری را تجربه می‌کنید.
از غذاهای مفید در کاهش اضطراب می‌توان به مغزها، قارچ شیتیک، ماهی، اسفناج، تخم کدو، گوشت قرمز،
شکلات تلخ و تن ماهی اشاره کرد.
همچنین مصرف زیاد آب در طول روز نیز بدن را از سموم خالی کرده و آرامش شما را بیشتر می‌کند.

گوش دادن به موسیقی برای آرامش ذهن

موسیقی‌های آرامبخش از بهترین گزینه‌ها برای آرامش ذهن هستند.
از گوش دادن به موسیقی تند و صدای بسیار بلند بپرهیزید چراکه استرس را بیشتر می‌کند.
آهنگ‌های بی کلام و یا صدای طبیعت تاثیر بسیار زیادی بر آرامش ذهن دارند.

 اجتناب از محرک‌های اضطراب آور

از موقعیت‌ها، افراد و شرایطی که شما را دچار استرس و اضطراب می‌کنند دوری کنید.
مثلا برای خودتان تعیین کنید که پس از ساعت کاری و آمدن به خانه، کار و فکر آن را رها کرده و فقط به امور خانه‌تان می‌پردازید.
بر اساس تحقیقات به دست آمده، آموزش و آگاهی ذهن، تاثیر بسیار قوی و معناداری بر سطح کیفیت زندگی افراد
و نیز شادی و موفقیت آن ها دارد.
ذهن آدمی، صرفا برای انجام کاری مثل غذا خوردن، سرکار رفتن، رانندگی کردن، فکر کردن، خواندن و نوشتن
و سایر موارد آفریده نشده و دارای پیچیدگی های بسیاری ست که کشف تمام کارایی آن، از ادراک بشریت خارج است
و اگر تمام ابعاد ذهن آدمی کشف گردد کارهای بسیار مهم و پیشرفته تری از آن برمی‌آید.
مشکلی که به دلیل عدم تربیت ذهن خودآگاه وجود دارد این است که ذهن آدمی نمی تواند
در لحظه‌ی حال حضور کامل داشته باشد و بهترین بهره‌وری را از آن حالت کسب کند.
ذهن انسان از روی عادت، وقایع گذشته را مرور می ‌کند، گذشته‌ ای که در همه زوایای اندیشه‌اش رخنه کرده است مانند:
ناکامی‌‌ها، غم‌ها، ترس‌ها، تضادها، تجارب آسیب ‌زا، تجاوزات فردی و تعارضات و…
همه ما کم و بیش می‌دانیم که، غرق کردن ذهن در زمان گذشته و مرور افکار منفی،
بی‌گمان آرامش را از انسان سلب کرده و ورود برکات و موهبت ها را به زندگیمان متوقف می کند.
متاسفانه باید بگوییم که طی نتایج تحقیقات به عمل آمده بر روی افراد، «اشتغال ذهنی»،
به‌طور اغراق‌آمیزی معطوف به زمان گذشته است،
گذشته ای که سرشار از ترس، نگرانی، اتفاقات ناخوشایند و سراسر افکار و احساسات منفی است
که با مرور و تکرار آنها بصورت کاملا ناآگاهانه بر ذهن و جسممان اثرات مخرب و نامطلوبی بر جای خواهد گذاشت
و در نهایت به شکل بیماری در بدن پدیدار خواهد شد غافل از اینکه ریشه بیماری در درون ذهن و قلب ماست.
همچنین برای اینکه که از شر افکار و احساسات منفی و مخرب درون خویش رها شوید،
می بایست نواقص و کمبودهای ذهنی خود را شناسایی و با کسب آگاهی از اصول ذهن ناخودآگاه
و نحوه کارکرد ذهنتان از تمامی پسماندهای خاطرات تلخ گذشته خلاص شوید
ما می‌توانیم با استفاده از تکنیک های اصول ذهن ناخودآگاه، بر وسواس و ترس های عصبی نهادینه در ذهنمان
که معمولاً با اضطراب شدید همراه هستند، غلبه کنیم.
انسان قادر است با پرورش ، شناخت و آگاهی بر عملکرد ذهنش ، ظرفیت و توانایی آن را افزایش دهد
و بر آن تسلط یابد. انسان اگر بتواند این توانایی را در خود ایجاد کند می تواند در خصوص هر چیزی
در خلقت و جهان هستی اعم از فراوانی، مهر و عاطفه، خانواده و فرزندان، شفا و سلامتی، عشق، کار و…
نگاهی مثبت و والا داشته باشد، بی شک خوشنودیه بی بدیل و آرامشی عمیق در تمام مواردی که
ذکر کردیم برایش حاصل خواهد شد، بی‌آنکه تلاش فیزیکی و یا غیرفیزیکی چندانی انجام دهد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست