ضمیر ناخوداگاه

وارن بافت و فوت های کوزه گری عالیجناب ذهن

بدون دیدگاه

فوت های کوزه گری وارن بافت ، بیزینسمن کهنه کار ۸۵ ساله‌ی امریکایی متولد اوماها در نبراسکا، که القاب « پیشگوی اوماها » ، « جادوگر اوماها » و « دانای اوماها » را یدک می‌کشد ، فردی است که همیشه در لیست پولدارترین افراد جهان در صدر لیست قرار گرفته است تا جائیکه ثروتمندترین فرد جهان ، بیل گیتس از وی به عنوان الگوی موفقیت خودش نام می برد و بارها و به بهانه های مختلف از وی تمجید کرده است . چیزی که وارن بافت را به اینجا رسانده هوش سرشار او در سرمایه گذاری است . هوش سرشاری که مدیون برنامه ریزی درست ذهن ناخودآگاهش است . شاید اغراق نباشد که بگوئیم وارن بافت موفق‌ترین سرمایه‌گذار کل دنیاست . موفق تر از هر کسی که شما یا پسرخاله‌تان می‌شناسید ! . خیلی صاف و پوست‌کنده اگر هروئین را با گچ قاطی کنید و آن را داخل شاخ کرگدن غیرقانونی بریزید و همراه با لامبورگینی دزدی بفروشید و مالیاتش را هم ندهید ، باز هم قادر نیستید به سرعت وارن بافت پول در بیاورید ! . شهرت این گرگ پیر به این است که اگر در بیابان رهایش کنند از زیر سنگ پول درمی‌آورد و علیرغم ثروت وحشتناک ۶۰ میلیارد دلاری خود ، به روشی مقتصدانه زندگی می‌کند ! اما از همه‌ی اینها گذشته ، وارن بافت آدم باحالی است و برخلاف بسیاری از مایه‌دارهایی که شاید از نزدیک بشناسید ، تریپ پولداری – قلدری ندارد و شکمش را روی میز نمی‌اندازد . او همراه با بیل گیتس بخش زیادی از ثروتش را در راه انسان‌دوستی خرج کرده‌ است . یکی از تخصص‌های بافِت این است که می‌تواند مفاهیم پیچیده‌ی اقتصادی را برایتان بِجوَد و آنها را به زبانی بسیار ساده و قابل فهم به خوردتان بدهد . آقای بافِت سهامدار عمده و رئیس شرکتی به نام Berkshire Hathaway است

warren_baffett_01
وارن بافت

و البته در کلی شرکت کوچک و بزرگ دیگر نظیر کوکاکولا و IBM هم سهام خریده است . چیزهایی که در این مقاله برایتان گردآوری شده است ، چکیده‌ای از سخنان پرمغز بافِت در جلسات سالانه‌ی سهامداران شرکتش در بیست سال اخیر است. اسطوره‌ی سرمایه‌گذاری ، وارن بافت راز موفقیتش را با ما به اشتراک می‌گذارد و نکاتی درباره‌ی زندگی ، سرمایه‌گذاری و ۵ فوت کوزه‌گریِ خاص را به ما می‌آموزد .

نکات مهم در زندگی

۱. « در زندگی ، فقط باید چند تا کار را درست انجام بدهید ، تا کلی کار غلط انجام ندهید.»
۲. « فکر کنید در قایقی زندگی می‌کنید که دائما سوراخ می‌شود . اگر انرژی‌تان را صرف پریدن به قایق دیگری بکنید ، بهتر است تا اینکه بخواهید آن انرژی را صرف درزگیری سوراخ‌ها بکنید . »
۳. « برای رسیدن به نتایج خارق‌العاده ، نیازی نیست کارهای خارق‌العاده انجام بدهید . »
۴. « چیزی که از تاریخ یاد می‌گیریم این است که مردم از تاریخ درس نمی‌گیرند . »
۵.‌ « زنجیره‌ی عادت‌ها سبک‌تر از آنند که حس شوند ، تا زمانی که از شدت سنگینی دیگر قابل شکستن نباشند . »
۶. « به نظر می‌رسد انسان خصلتی مضر دارد که همیشه می‌خواهد لقمه را دور سرش بچرخاند . »
۷. « هیچ چیزی مثل خرواری از پول یامُفت ، عقلانیت را تسکین نمی‌دهد . »

۸. «۲۰ سال طول می‌کشد تا شهرتی برای خودتان بسازید و ۵ دقیقه طول می‌کشد تا خرابش کنید . اگر به این قضیه فکر کنید، کارها را متفاوت انجام می‌دهید . »
۹.‌ « بهتر است با آدم‌هایی بپلکید که از شما بهترند . همکارانی را برگزینید که اخلاقشان بهتر از شما باشد . چیزی نخواهد گذشت که خودتان هم به همان مسیر کشانده می‌شوید . »
۱۰. « سال‌ها پیش بن گراهام به من آموخت که هزینه چیزی است که پرداخت می‌کنی و ارزش چیزی است که دریافت می‌کنی. فرقی نمی‌کند که راجع به جوراب صحبت کنیم یا سهام . من دوست دارم جنس باکیفیت را زمانی بخرم که قیمتش پایین آمده باشد . »

در سرمایه‌گذاری

۱. « مهمترین خصوصیت یک سرمایه‌گذار ، خُلق و خویش است نه ذکاوتش . آدم برای این کار به خلق و خویی نیاز دارد که نه از همراه بودن با جماعت خیلی سرخوش شود و نه از حرکت در خلاف جهت‌شان . »
۲. « سرمایه‌گذاری موفقیت‌آمیز نیازمند گذشت زمان ، برخورداری از نظم و دیسیپلین و داشتن صبر و حوصله است. فارغ از اینکه چقدر استعداد و تلاش به خرج بدهید، بعضی کارها وقت می‌خواهند : نمی‌توان با ۹ زن باردار ، بچه‌ای را یک ماهه به دنیا آورد . »
۳. « من دنبال این نیستم که از روی موانع ۲ متری بپرم ؛nدر عوض دنبال یک مانع ۳۰ سانتی‌متری هستم تا بتوانم رویش پا بگذارم و بالاتر بروم .»
۴. « بازار در کوتاه‌مدت ، مثل مسابقه‌ی محبوبیت است و در بلندمدت ، مثل باسکول .»
۵. « فرصت‌ها به ندرت پیش می‏‌آیند. پس هر وقت از آسمان طلا بارید با خودتان سطل ببرید بیرون، نه انگشتانه.»
۶. « تنوع‌بخشی ، حفاظی در مقابل نادانی است . این جمله برای کسانی که می‌دانند چه کار دارند می‌کنند ، معنی چندان خاصی نمی‌دهد . »
۷. « اگر حاضر نیستید سهامی را به مدت ۱۰ سال نگه‌ دارید ، حتی فکر اینکه ۱۰ دقیقه نگه‌اش دارید را هم نکنید . »
۸. « نکته کلیدی در سرمایه‌گذاری این نیست که سبک سنگین کنید فلان صنعت قرار است چه تأثیری بر جامعه داشته باشد یا چقدر رشد کند . بیشتر حواستان به این باشد که ببینید فلان شرکت چقدر در رقابت با بقیه جلوتر است و از همه مهم تر اینکه تا کی می‌تواند جلو بماند . »
۹.‌ « من سرمایه‌گذار بهتری هستم چون تاجرم و تاجر بهتری هستم چون سرمایه‌گذارم . »

۱۰. « خیلی بهتر است که شرکت خفنی را به قیمت خوب بخرید تا اینکه شرکت خوبی را به قیمت خفن بخرید . »

۵ تا از فوت های کوزه گری وارن بافت

هر یک از ۵ فوت های کوزه گری وارن بافت ، واقعیتی از زندگی یا سرمایه‌گذاری را به ساده‌ترین زبان ممکن بیان می‌کنند .
۱. « بهتان می‌گویم چطور پولدار شوید . درها را ببندید . هر وقت بقیه حریص بودند شما ترسو شوید . هر وقت بقیه ترسو شدند شما حریص شوید . » از این ساده‌تر نمی‌شد بگویی که کلید سرمایه‌گذاری این است که وقتی قیمت پایین بود بخر و وقتی بالا رفت بفروش.
۲. « به دانشجوهای کالج می‌گویم، به سن من که رسیدید به شرطی آدم‌های موفقی خواهید شد که تمام کسانی که می‌خواهید دوست‌تان داشته باشند، واقعا دوست‌تان داشته باشند . » پول مهم‌ترین چیز زندگی نیست . این را وارن بافتی می‌گوید که از مال دنیا بی‌نیاز است .
۳. « فرق بین آدم‌های موفق و آدم‌‏های واقعا موفق این است که آدم‌های واقعا موفق به همه چیز می‌گویند نه . » افرادی مثل استیو جابز ، بیل گیتس و وارن بافت موفقیت‌شان را مدیون قدرت تمرکزشان هستند .

۴. «خیلی‌ها را دیدم که الکل و بدهی زمین‌شان زد . واقعا در این دنیا نیازی به قرض کردن ندارید . اگر باهوش باشید ، قادرید کلی پول دربیاورید، بدون اینکه از کسی قرض کنید . » علت موفقیت افراد در زندگی می‌تواند چیزهای متفاوتی باشد، اما دلایل شکست عمدتا حول محور چند چیز می‌چرخد؛ از شکست هم به اندازه‌ی موفقیت درس بگیرید.
۵. « هر سرمایه‌گذاری باید قادر باشد ، تجارتی که انتخاب کرده را به درستی ارزیابی کند.

به این عبارت « انتخاب کرده » توجه کنید :

قرار نیست وارد هر شرکتی شدید تخصص مربوط به حوزه‌ی کاری‌اش را داشته باشید ، یا اصلا قرار نیست در چند حوزه کارشناس باشید . فقط باید قادر باشید شرکت‌ها را در داخل دایره‌ی فهم خود ارزیابی کنید . سایز این دایره خیلی مهم نیست؛ اما دانستن محدوده‌ی آن خیلی حیاتی است . یکی از نقل قول‌های مربوط به سرمایه‌گذاری که شدیدا از آن متنفرم متعلق به پیتر لینچ است که می‌گوید « چیزی را بخرید که از آن سر در می‌آورید ». به نظرم این توصیه ناقص است . ایده‌ی بافت هم این حرف را دربرمی‌گیرد ، اما به شما گوشزد می‌کند که مهم این است که قادر باشید شرکت‌ها را ارزیابی کنید و وارد کار آنهایی که از کارشان سردرنمی‌‏آورید نشوید ، به همین سادگی ! وارن بافت عالیجناب ذهن قهاری است ! منبع : نقل قولهای وارن بافت 

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

عالیجناب ذهن
 

نا آشنایی با قوانین ذهن ریشه همه نارضایتی ها، محدودیت ها، فقر، اضطراب ها و ناهماهنگی هاست و آگاهی از « اصول لایتغیر ذهنی» کلید تحقق بزرگترین، جنون آمیزترین و بلندپروازانه ترین رویاهای شماست

مجوزها